رژیم اتکینز چیست
رژیم اتکینز چیست
رژیم اتکینز، اکتینز و یا آکتینز (Atkins Diet) یکی از شناخته شده ترین رژیم لاغری برای کاهش وزن است که در سال های اخیر افراد زیادی رژیم غذایی اتکینز را به عنوان رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن خود انتخاب کرده اند.

رژیم اتکینز چیست

رژیم اتکینز، اکتینز و یا آکتینز (Atkins Diet) یکی از شناخته شده ترین رژیم لاغری برای کاهش وزن است که در سال های اخیر افراد زیادی رژیم غذایی اتکینز را به عنوان رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن خود انتخاب کرده اند.

اما قبل از امتحان این رژیم برای کاهش وزن، بهتر است که تمامی مزایای رژیم اتکینز و همچنین عوارض رژیم اتکینز را بشناسید.برای افرادی که می خواهند از رژیم غذایی اتکینز استفاده کنند، در ادامه سعی کرده ایم که به صورت خلاصه اما کامل توضیحاتی درباره رژیم لاغری اتکینز، مزایای رژیم اتکینز و همچنین عوارض رژیم اتکینز را مورد بررسی قرار دهیم، در ادامه با ما همراه باشید.

رژیم غذایی اتکینز را به نام های مختلف می شناسند رژیم اتکینز، رژیم اکتینز و یا رژیم آکتینز. در این مطلب از نام رژیم اتکینز استفاده می شود.

رژیم اتکینز چیست؟

رژیم اتکینز بر افزایش پروتئین و چربی به همراه کاهشی قابل توجه در کربوهیدرات جذب شده برای بهبود سوخت و ساز، ایمنی بدن و کاهش وزن تمرکز دارد. این رژیم به چهار مرحله به منظور عادت دادن تدریجی افراد به رهنمودهای جدید رژیم غذایی خود و ایجاد عادات غذایی مناسبی که در آینده نیز پابرجا باشند، تقسیم شده است.

میلیون ها نفر که بدنبال کاهش وزن بودند، با پیروی از رژیم هایی با کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا به موفقیت(کاهش وزن) دست یافته اند. اما همانند هر رژیم لاغری دیگری، عوارض جانبی وجود دارد که به درستی مشخص نشده اند و رژیم لاغری اتکینز در این مورد مستثنی نیست. در ادامه به عوارض رژیم اتکینز پرداخته ایم.

رژیم اتکینز چگونه عمل می کند؟

رژیم اتکینز شامل ۴ مرحله است، با مصرف مقدار کم کربوهیدرات، آغاز میشود. فرد به میزانی که میخواهد از مواد غذایی مجاز استفاده میکند تا وزن دلخواه خود را به دست آورد.

رژیم اتکینز با تغییر شدید جذب مواد غذایی، عمدتاً از طریق حذف قندهای ساده و کربوهیدرات ها عمل کرده و عمده ی جذب کالری را به گوشت کم چرب، پروتئین های متراکم مواد غذایی و چربی های سالم تغییر می دهد. یکی از اصلی ترین دلیل هایی که این رژیم جواب می دهد این است که بدن مجبور می شود برای انرژی، چربی ها را بسوزاند که این کار برای کسب انرژی بسیار موثر است.

 بدن برای تامین انرژی‌ کوتاه مدت، به سرعت از کربوهیدرات های ساده، همانند آن‌چه در آرد سفید یا غذاهای ناسالم وجود دارند استفاده می کند. این رژیم ذاتاً پروتئین بالایی دارد که میل به غذا را از بین می برد. بدیهی است که جذب کالری، کاهش یافته و بنابراین به کاهش وزن سالم در طول زمان منجر می شود.

رژیم غذایی

همانطور که گفته شد، رژیم اتکینز به چهار مرحله ی شروع، تعادل، تنظیم دقیق و حفظ تقسیم می شود.

برای مثال، در فاز اول شما مجاز به استفاده ۲۰ گرم در روز از “کربوهیدرات خالص” هستید که ۱۲ تا ۱۵ گرم از آن‌، از سبزی های با فیبر بالا است؛ اما در هنگام مصرف چربی ها، حتی لازم نیست که چربی گوشت و مرغ خود را جدا کنید.

مرحله اول: شروع

به مدت دو هفته، روزانه کم تر از بیست گرم کربوهیدرات مصرف کرده و رژیم خود را به چربی ها و پروتئین ها محدود و گاهی از سبزیجات با برگ های سبز (گیاهان با کربوهیدرات پایین) نیز استفاده کنید.

مرحله‌ دوم: تعادل

عمدتاً با مصرف غذاهایی با چربی و پروتئین بالا، می توانید آجیل و لوبیا را به همراه سبزیجات سبز بیشتر به رژیم غذایی خود افزوده تا سطح کلی کربوهیدرات را تا حدود بیست تا سی گرم در روز پایین نگه دارید.

مرحله‌ سوم: تنظیم دقیق

در این مرحله، همانطور که به وزن دلخواهتان می رسید، می توانید کربوهیدرات های پیچیده تر، مانند طیف وسیع تری از سبزیجات و میوه‌ها را به رژیم لاغری خود بیفزایید. تا هنگامی که سرعت کاهش وزن تان کندتر یا متوقف می شود، این مرحله را ادامه دهید.

خواندن این مطلب را از دست ندهید!
خواص خرما برای کاهش وزن

مرحله چهارم: حفظ

در این مرحله از برنامه رژیم اتکینز، می توانید هر میزان که می خواهید، کربوهیدرات سالم به رژیم غذایی خود بیفزایید؛ اما به خاطر داشته باشید که نباید به وزنتان افزوده شود. اگر این اتفاق افتاد، به مرحله‌ی اول بازگشته و از ابتدا شروع کنید.

بسیاری از فواید رژیم لاغری اتکینز غبارتند از:

کاهش وزن

ریسک کم تر زوال عقل

کنترل بهتر قند خون

فرونشاندن جوش ها

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک Polycystic ovary syndrome (PCOS)

جلوگیری از سردرد

درمان رفلاکس اسید معده Gastroesophageal reflux disease (GERD)

به افرادی که اضافه وزن داشته یا ریسک بالایی برای ابتلا به بیماری دیابت دارند و هم چنین افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند، توصیه می شود از رژیم غذایی اتکینز استفاده کنند. بهبود رژیم لاغری شما، شامل جذب بیشتر آنتی اکسیدان ها و امگا ۳ اسیدهای چرب، می تواند به جلوگیری از زوال عقل و بیماری های مزمن، همانند آرتروز، سرطان و بیماری قلبی عروقی کمک کند.

مزایای کمتر شناخته شده رژیم غذایی اتکینز عبارتند از :

تاثیر مثبت بر سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان جوش و آکنه

بیماری های رفلاکس اسید معده

کاهش علائم صرع

پیش از شروع رژیم غذایی اتکینز، با متخصص تغذیه درباره ی شرایط مشخص سلامتی تان و ریسک های بالقوه صحبت کنید.

عوارض جانبی رژیم غذایی اتکینز

هیچ نشانه‌پ ای از خطرات جدی در رژیم اتکینز در کوتاه مدت وجود ندارد و عوارض جانبی گزارش شده بسیار جزئی است. عوارض احتمالی این رژیم در کوتاه مدت عبارتند از ضعف، تهوع، سرگیجه، یبوست، تحریک پذیری و بوی بد دهان است.

اکثر متخصصان معتقدند که رژیم های غذایی حاوی چربی اشباع شده به‌طور قابل توجهی خطر بیماری های قلبی و عروقی، مانند حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش میدهند. با این‌حال، آخرین کتاب اتکینز بیان می کند که محدودیت کربوهیدرات باعث تغییر هضم چربی در رژیم غذایی می شود.

 گرچه این رژیم غذایی مزایای بسیاری دارد، تغییرات شدید رژیم غذایی همیشه می تواند عوارضی همانند موارد زیر داشته باشد:

خستگی

مشکل در خوابیدن

مشکلات معده و روده

نوسانات خلقی

مشکل در تنفس

کج خلقی

مشکل در فعالیت

بیرون روی

ریزش مو

آیا رژیم اتکینز به کاهش وزن کمک میکند؟

اتکینز و سایر رژیم های کم کربوهیدرات طولانی تر و بیشتر از سایر رژیم های غذایی مورد مطالعه قرارگرفته اند. اتکینز، به ویژه در چند هفته اول، به طور متوسط در لاغری موفق بوده است. با این‌حال، این تنها بخشی از داستان است.

قسمت بزرگی از کاهش وزن و لاغری ایجاد شده به دلیل از دست دادن آب است که به گفته کارشناسان، به دلیل اثر دیورتیک این رژیم است. این امر در مورد بسیاری از رژیم های غذایی دیگر نیز صادق است و یکی از دلایلی است که محققان رژیم های غذایی را تنها در چند هفته، با سایر رژیم ها مقایسه نمی کنند. برای مطالعات رژیم غذایی، زمانی طولانی‌مدت، حداقل دو سال برای تحقیق در نظر گرفته می شود.

نقش ورزش در رژیم اتکینز

بهتر است در این رژیم ورزش کنید، به ویژه زمانی که در مرحله حفظ وزن هستند، اما اجباری نیست. اگر تصمیم به ورزش دارید، اتکینز توصیه میکند چند هفته دیگر منتظر بمانید تا به رژیم غذایی جدید خود عادت کنید، مخصوصاً اگر قبلاً ورزش نکرده اید.