کاهش تنش های روانی در فصل بهار
کاهش تنش های روانی در فصل بهار
تنش های روانی به مزاج هوا کمک نموده و عوارض آن را افزایش می دهد

کاهش تنش های روانی در فصل بهار

کاهش تنش های روانی در فصل بهار_ تنش های روانی به مزاج هوا کمک نموده و عوارض آن را افزایش می دهد.همچنین در  فصل بهار از پرخوری و برهم خوری اجتناب نمایید، برخی افراد به هیچ یک از شیوه های پاکسازی اخلاط و سموم بدن مانند قی کردن، حجامت یا مصرف داروهای مسهل عادت ندارد و انجام این نوع پاکسازی ها برای آنها بسیار دشوار است.

راه حل :

برای این گروه راه حلی ساده وجود دارد، دقت نمایند که در فصل بهار مقدار غذای خود رانسبت به فصل های دیکر کاهش دهند تا مواد زائد و سموم کمتری در بدن آنها انباشته شود زیرا پر خوری و رعایت نکردن رژیم غذایی موجب ضعیف شدن توان و ایمنی بدن شده و زمینه ابتلا به بیماری فراهم می شود.

مصرف غذاهای مولد خون از جمله انواع گوشت (بویژه گوشت قرمز ) را باید به حدقل برسانیم . به گفته وی بهترین رژیم غذایی در فصل بهار به ویژه برای کودکان و تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی آن ها خوردن سوپ جو ، ماالعشیر طبیعی و چلو گشنیز با گوشت جوجه خروس است.

توصیه ها در طب سنتی

-در متون طب سنتی توصیه شده در این فصل به کودکان کمتر گوشت قرمز بدهند و بیشتر آن ها را به خوردن گوشت جوجه خروس که لطیف و زود هضم است و فضولات کمتری در بدن باقی می گذارد تشویق کنند.

– سایر غذاهای مناسب این فصل آش های ساده، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو ( بویژه برای مبتلایان به کم خونی و ضعف)، آش شبدر و قره قروت است.

– با اشاره به اینکه باید به میزان لازم از غذاهای با طبع سرد که مانع رقت و حرکت شدید اخلاط و مواد زاید می گردند استفاده نماییم ، از جنبش های بیش از حد بدنی بپرهیزید اما انجام ورزش معتدل (سبک تر از ورزش در زمستان) هر بامداد پیس از صبحانه یا قبل از ظهر مفید خواهد بود.

– از نوشیدنی ها و رب های فرو نشاننده گرما مانند شربت ریواس،عرق کاسنی،شربت زرشک ،غوره ،رب غوره،شربت نارنج، لیمو و به لیمو استفاده نمایید.

– ضمن توصیه به خوردن مواد گرم ،تلخ ،تند،شور، تیز مانند تنقلات (آجیل های شور،تخمه،گردو)وادویه جات تند (فلفل ،دارچین ،زنجبیل ) ، لباس های لطیف و سبک به ویژه از جنس کتان بپوشید و از گرم شدن زیاد بدن به ویژه در خواب جلوگیری کنید.

– از حمام بسیار گرم و استفاده طولانی از آب های معدنی گرم و مصرف آب با معده خالی و ناشتا خودداری نمایند.

-اگر دچار انواع آلرژی هستید از مصرف میوه های لطیف مثل خیار ،هندوانه و طالبی که در بدن به سرعت دچار تغییرات نامطلوب (استحاله به خلط غالب) می شوند پرهیز کنید.

دیگر توصیه ها :

– با رعایت دستورات لازم از بروز یبوست جلوگیری نماییم ( استفاده از سوپ ها و آش های ساده با پایه برنج وسزیجات مرسوم بدون ادویه و رشته)، همچنین از سیب و کاهو سکنجبین به عنوان میان وعده استفاده کنیم.

– استفاده از شربت های عناب، آلو بخارا و تمر هندی به صورت روزانه را مفید دانست، شربت عناب به ویژه درافرادی که غلظت خون دارند بسیار کار آمد است.

-ودر صورتی که با خوردن میوه ای ،احساس سنگینی، خشکی دهان و پوست و حتی باد گلو زدن داشتید دیگر آن میوه را مصرف نکنید و در عوض از میوه هایی که به شما انرژی داده و موجب نشاط و سبکی شما می شوند، مصرف کنید.

-مصرف سبزی ها وگیاهان دارویی که درفصل بهار می رویند ،تاثیر بسیار زیادی در پاکسازی خون وپیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های این فصل دارند.

 

  • نویسنده : علی کیان پور
  • منبع خبر : تیم طراحی بادی کلاب