تاثیر ورزش پیلاتس بر تمامی جنبه های بدن
تاثیر ورزش پیلاتس بر تمامی جنبه های بدن
یکی از بهترین ویژگی‌های این ورزش این است که مختص افرادی خاصی نیست و طیف گسترده‌ای از مردم می‌توانند از آن بهره بگیرند.

پیلاتس چیست و چگونه بر تمامی جنبه‌های بدن شما تاثیر می‌گذارد

ورزشی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و کم‌کم از یوگا پیشی می‌گیرد پیلاتس است. این ورزش که از لحاظ قدمت چندان فرقی با یوگا ندارد توسط فردی به نام جوزف‌پیلاتس بنیان گذاشته شده که اساس آن بر توازن و انعطاف‌پذیری استوار است.

اصول اولیه و اساسی در پیلاتس

  • آرامش: حرکات پیلاتس را با آرامش و حوصله انجام دهید.
  • تمرکز: تمرکز اصل اساسی در نحوه انجام تمرینات است.
  • هماهنگی: شما همواره باید سعی کنید تمامی حرکات را هماهنگ با هم انجام دهید، با گذشت مدت زمان کوتاهی حرکات شما از ظرافت خاصی برخوردار خواهد بود.
  • تنفس: تنفس عمیق و کامل را فراموش نکنید و در شروع تمرین نفس عمیقی بکشید و در حین انجام تمرین نیز نفس را بیرون دھید.
  • مرکز ثقل: برای این‌که تمامی اصول امکان‌پذیر شوند، می‌بایست تمامی حرکات را حول یک مرکز ثقل انجام دهید.

پیلاتس برای چه کسانی مفید است؟

یکی از بهترین ویژگی‌های این ورزش این است که مختص افرادی خاصی نیست و طیف گسترده‌ای از مردم می‌توانند از آن بهره بگیرند. ورزشکاران، رقصندگان، سالمندان، زنانی که تازه زایمان داشته‌اند، افرادی که در مرحله‌ی توانبخشی فیزیکی هستند و …؛ همگی می‌توانند پیلاتس کار کنند. و در نهایت از مزایای بسیار زیاد آن برخوردار گردند.

۱) بهبود استقرار بدن

از گردن درد، درد پشت و کمردرد، طیف وسیعی از دردهای شما با حرکات پیلاتس تسکین می‌یابند.

۲) بهبود تعادل بدن

بهبود تعادل در تمامی مراحل زندگی برای انسان‌ها مهم است. حرکات پیلاتس مهم‌ترین نقش را در بهبود تعادل شما خواهد داشت.

۳) قدرت بخشیدن به عضلات

پیلاتس با قدرت بخشیدن به ساخت داخلی بدن به بهبود عملکرد کلی بدن کمک خواهد کرد. این وضعیت به کنترل بهتر و سهولت حرکات شما کمک خواهد کرد.

۴) افزایش انعطاف‌پذیری

تمرینات پیلاتس به انعطاف‌پذیری و نرم‌کردن ماهیچه‌های شما به شدت کمک می‌کند. این ورزش این کار را به آرامی انجام می‌دهد و پس از مدتی افزایش انعطاف‌پذیری بدن‌تان را مشاهده خواهید کرد.

۵) ارتقا سیستم ایمنی

حرکات پیلاتس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. در واقع کسانی که حرکات پیلاتس انجام می‌دهند، به سختی به انواع بیماری‎ها مبتلا می‌شوند.

۶) زیبایی پوست

هر زمان که شما در حال تمرین‌ ورزش‌هایی از این قبیل هستید، گردش اکسیژن در خون شما بهبود پیدا کرده که در نهایت به جذابیت پوست شما کمک می‌کند. این کار به حذف مواد سمی از پوست شما و سلامت آن کمک خواهد کرد.

۷) تقویت مغز

هر زمان که شما در حال انجام حرکات این ورزش هستید، ماده‌‌ای در مغز شما تولید می‌شود که به تقویت ذهن و مغز شما کمک می‌کند.

۸) بهبود سیستم تنفسی

همه‌ی ما می‌دانیم که اکسیژن مهم‌ترین عامل در زنده ماندن و کارکرد بدن ماست. این ورزش به شما کمک می‌کند تا شیوه‌ی صحیح تنفس را یاد بگیرید و تنفس صحیح نه تنها به کاهش استرس شما کمک می‌کند، بلکه به رفاه کلی بدن‌تان و هم‌چنین کاهش وزن‌تان کمک می‌کند.

۹) بهبود هضم غذا

این ورزش پر از حرکات مختلف است که بدن را از سستی و تنبلی خارج می‌کند. افزایش حرکات بدن منجر به کاهش التهاب در روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

۱۰) افزایش اعتماد به نفس

شاید دستیابی به تناسب اندام اصلی‌ترین انگیزه‌ی دختران برای انجام این ورزش باشد، اما مهم‌ترین ویژگی پیلاتس آموزش قدرت و احترام به خود است که در نهایت منجر به افزایش اعتماد به نفس فرد خواهد شد.

۱۱) کاهش استرس

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که اگر پیلاتس به صورت دوره‌ای و منظم ادامه پیدا کند، پس از مدتی منجر به کاهش استرس و بهبود سلامت عمومی بدن خواهد شد.