روش های غیر اصولی رژیم های لاغری
روش های غیر اصولی رژیم های لاغری
بعضی از رژیم‌های لاغری که متاسفانه امروزه پرطرفدار هم هستند، غیر علمی و غیر اصولی هستند. مانند رژیم كاهش وزن بر اساس گروه خونی، رژیم شیر و نان و ... .

روش های غیر اصولی رژیم های لاغری

بعضی از رژیم‌های لاغری که متاسفانه امروزه پرطرفدار هم هستند، غیر علمی و غیر اصولی هستند. مانند رژیم كاهش وزن بر اساس گروه خونی، رژیم شیر و نان و … .

الف) رژیم كاهش وزن بر اساس گروه خونی

دكتر D, Adamo peter یك پزشك عمومی است كه ادعا می‌كند كه افراد بسته به گروه خونی خود موادغذایی متفاوتی را جذب نموده و به غذاها واكنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند كه براساس نیاكان ما تعیین شده است.

میزان انرژی دریافت شده در این نوع رژیم‌ لاغری ها حدود ۱۲۰۰ یا كمتر می‌باشد.

توصیه‌های رژیمی پیشنهاد شده جهت گروه خونی نوع O: خوردن گوشت. نوع A: خوردن میوه و سبزی و غلات بیشتر. نوع B: جودوسر و آرد برنج، موز و… . نوع AB: غذاهایی مثل ساردین، توفو، جودوسر و برنج. در این خصوص هیچ مدرك علمی دال بر استفاده از گروه‌های خونی به عنوان راهنمای غذایی برای كاهش وزن وجود ندارد و رژیم لاغری گروه خونی در این باره صحت ندارد.

ب) رژیم لاغری شیر و نان اقتباس از فرانس گزاورمایر (رژیم مایر)

این رژیم لاغری موثر توسط مایر جهت درمان یبوست و بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش توصیه شده است.

نان بیات كه در این رژیم لاغری به خوبی می‌بایستی جویده شود همراه با شیر از عمده‌ترین موادغذایی تشكیل‌دهنده این رژیم می‌باشد ضمناً جهت بهبودی و درمان سریع‌تر از ورزش و ماساژ نیز می‌توان كمك گرفت.

ج) رژیم لاغری شوروت (تعویض روزانه غذای خشك و مایعات)

شوروت در این رژیم سه روز هفته را غذای خشك برای دو روز كمی مایعات و در دو روز دیگر مقدار زیادی نوشابه پیشنهاد كرد.

غذای خشك شوروت از حریره غلات، نان كامل گندم، نان خشك، میوه‌های خشك و خشكبار تشكیل می‌شد.

در روزهایی كه قرار بود مایعات كم نوشیده شود یك لیتر و در روز مایعات زیاد دو لیتر نوشیدنی مصرف می‌شود.

نوشیدنی مورد استفاده شوروت در ابتدا شراب سفید بود كه امروزه آبمیوه و سبزی را جایگزین آن می‌نمایند.

د) رژیم لاغری سوپ كلم

سوپ حاوی كالری ناچیزی است. هرچه مصرف سوپ بیشتر باشد، وزن بیشتری كاسته می‌شود. با مصرف این رژیم در طی یك هفته می‌توان ۴-۶ كیلوگرم وزن كم كرد.

برنامه غذایی به این صورت می‌باشد كه

روز اول این رژیم لاغری: فقط میوه مصرف شود. هر میوه‌ای به دلخواه به جز موز، چای غیرشیرین، قهوه سیاه، آب از نوشیدنی‌ها و سوپ به مقدار دلخواه.

روز دوم این رژیم لاغری: سبزیجات تازه خام یا پخته، می‌توان مقداری سیب زمینی پخته با كره برای شام در نظر گرفت، ولی هیچ میوهای نباید مصرف شود و سوپ باز هم به مقدار دلخواه.

روز سوم این رژیم لاغری: تركیب روز اول و دوم. میوه، سبزی و سوپ به مقدار دلخواه ولی سیب‌زمینی پخته نباید مصرف شود.

روز چهارم این رژیم لاغری: ۸ عدد موز و هر چند لیوان شیر (سرشیرگرفته) به دلخواه همراه با سوپ. رژیم این روز تمایل شدید به مواد شیرین را ارضاء می‌كند و پتاسیم لازم را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

خواندن این مطلب را از دست ندهید!
چربی سوزی با سبزیجات و میوه ها

روز پنجم این رژیم لاغری: ۳۰۰-۶۰۰ گرم گوشت گاو و ۶ عدد گوجه‌فرنگی تازه. حداقل ۶-۸ لیوان آب برای دفع اسیداوریك باید مصرف شود و حداقل ۱ وعده سوپ مصرف شود. می‌توان به جای گوشت گاو، جوجه پخته یا كبابی و یا ماهی پخته مصرف كرد.

روز ششم این رژیم لاغری: باید گوشت و سبزیجات مصرف شود. میتوان ۲ یا ۳ استیك همراه با سبزیجات تازه یا سالاد مصرف كرد و سوپ حداقل یكبار.

روز هفتم این رژیم لاغری: می‌توان در حد دلخواه برنج، آب میوه‌جات و سبزیجات غیرشیرین مصرف كرد و حداقل یكبار سوپ. نان، الكل یا مشروبات غیرمجازند.

ه) روزه‌داری Fasting

روزه به ندرت به عنوان درمان چاقی تجویز می‌شود. ولی به عنوان یك آداب مذهبی واجب در چهارچوب مقررات خاص در یك فضای روحانی و پر صفا با امكان استفاده بجا و به اندازه از تمام گروه‌های هرم غذایی در ماه رمضان از طرف باورمندان به انجام رسانیده می‌شود و در صورت رعایت كلیه اصول و قواعد روزه‌گیری نه تنها ضرر و زیانی را برای افراد واجد شرایط در بر ندارد بلكه مفید نیز می‌باشد.

تلاش‌های خودسرانه جهت كاهش وزن با قطع دریافت غذای لازم و حذف وعده‌های غذایی و رژیم لاغری غیر اصولی گرچه به كاسته شدن از وزن منجر می‌گردد ولی در این روش بیش از ۵۰ درصد كاهش وزن سریع، ناشی از دست‌دهی آب است كه اغلب منجر به مشكلات جدی و افت فشارخون می‌شود و بلافاصله فرد نیز به وزن قبلی خود كه ناشی از دست‌دهی آب بوده برمی‌گردد.

تجمع اسیداوریك در اثر تجزیه پروتئین‌ها (تحلیل عضلانی) باعث تشدید حملات نقرسی و نیز تشكیل سنگ‌های صفراوی می‌شود.

گاهی روزه‌داری و یا روزه مایعات برای افراد غیردیابتی می‌تواند باعث تنظیم مجدد سیستم كنترل اشتها شود.

و) رژیم لاغری كاهش وزن ۱۲ كیلو در ۸ روز

سه روز اول فقط مرغ آبپز، روز چهارم فقط میوه‌جات، روز پنجم سوپ، روز ششم فقط تخم‌مرغ و روز هفتم نان، روز هشتم ژله یا رژیم‌های تك‌خوری به مدت چندین روز مثل رژیم انگور، رژیم سیب، رژیم نخودفرنگی، رژیم شیر، رژیم ماهی یا رژیم‌های پرپروتئین و چربی ولی فاقد مواد قندی یا مواد قندی بسیار ناچیز توأم با دارو و یا بدون دارو.